Een must see! 21/11 - 24/11

Pannekoekenontbijt met Rianne, het Nederlands meisje dat we op de boot hebben leren kennen en dan vertrekken. We hebben een lange weg te gaan naar Rainbow Beach. Onderweg zijn er belachelijk veel wegenwerken, het is school holiday en dus profiteren ze van het verminderd verkeer. In een wegcafe begint een oudere man tegen ons te praten. Hij doet zijn hele leven uit de doeken. Kunstenaar mag hij zichzelf noemen, rugbyspeler (nog steeds ook al is hij over de 70), kunstleraar... Interessant maar we moeten voortmaken. We hebben nog niets geboekt en zijn genoodzaakt om een gesloten camp site te betreden. Het blijkt een caravan camping te zijn. Onze tentjes horen daar duidelijk niet thuis. We kamperen vlakbij de uitgang, onze escape route. 's Ochtends vertrekken we voor dag en dauw en voor de uitbater zijn dagelijkse controleronde maakt. Onze tenten zijn nat maar we smijten het dampend boeltje in de wagen en verlaten de camp site. In de verte staat er een man ons aan te gapen. De eigenaar? Misschien, wie weet. We haasten ons en scheuren weg. Later in de namiddag komen aan in onze hostal in Rainbow Beach. We doen inkopen voor onze fraser Island Trip en dineren Ozzie style, met een barbie.

Laat het avontuur op Fraser island beginnen. Om 7u staan we paraat om onze 4x4 in ontvangst te nemen. Maar eerst nog even, een instructieve video met de Dos and Donts. en dit op zijn Australisch met talrijke beelden van omgevallen en gecrashte wagens. Fraser Island is een groot zanderig eiland wat een specifieke rijstijl vereist. Hou je daar geen rekening mee, kan je wel eens op je zij belanden of erger nog, ondersteboven. Em en ik beginnen nu wel wat zenuwachtig te worden. Wij moeten immers deze monstertruck besturen. Het wordt ook alleen maar erger met dat Inge en Sofie benadrukken dat ze dit zelf nooit zouden doen. No backing down now. We laden alles in en vertrekken. Voor we de ferry op gaan, is er al meteen een zwaar 4x4 stuk met zacht zand. Wat een stress, niet vastrijden nu. We geraken op de ferry. Het eerste stuk route op Fraser is een landweg. Het valt wel mee denk ik in het begin maar het gaat van erg naar erger. De banden lijken voortdurend weg te schuiven en trekken de jeep naar de andere kant dan waar ik naar stuur. Eurong is onze eerste stop. Daarna zetten we koers naar lake Wabby. Daar maken we een mooie wandeling door het bos richting het meer. Het is een diepe pool die het bos van zandduinen scheidt. In het water zijn we verlost van de march flies (net als dazen). Die vallen je hier op het eiland in zwermen aan. Na Lake Wabby rijden we richting Central Station. Bij gebrek aan muziek, zingen we zelf luidkeels. Met de 4x4 rijden en heen en weer geslingerd worden geeft een vreemd Thelma en Louise gevoel van vrijheid. We zien bijna geen vrouwen achter het stuur van de 4x4s. Maar Em en ik trekken ons goed uit de slag. We doen het natuurlijk wel als echte vrouwen met veel gejuich, aanmoedigingen en schouderklopjes in de wagen. Inge en Emma trakteren ons 's avonds op een lekkere couscousschotel terwijl Sofie en ik liedjes improviseren over de march flies en hoe we hen uit de wereld willen helpen. De running gag komt vaak terug: we doen ons voor als louche Russen met het bijhorende sappige accent. Een 'je had er moeten bij zijn'- ding.

De volgende ochtend realiseren we ons dat de batterij plat is. Op een of andere manier stond de radio nog aan ook al was het frontje verwijderd. we horen wat rond bij mensen in de buurt. Uiteindelijk helpt een vriendelijk Australisch koppel ons terug op weg. En dan nu naar Lake Mc Kenzie. Het ziet er zwart van het volk. Niet lang erna, overtrekt het. We kramen op. Onderweg naar de ferry stoppen we nog in Eurog. De regen valt met bakken uit de hemel. Nu de inland track naar het pickup point. De weg is een echte uitdaging nu het heeft geregend. De wagen lijkt voortdurend een andere kant te willen opgaan en de weg is afgeboord met bomen. Maar we komen heelhuids aan. Wanneer we echter de ferry willen oprijden, start de wagen niet. er komen meteen 2 Australiers ons uit de nood helpen. Zo vriendelijk. We hadden nog overwogen om in bikini hulp in te roepen maar dat was blijkbaar niet eens nodig. :-) de problemen worden snel verholpen en we geraken de ferry op. Uit voorzorg laten we de motor tijdens de overzet draaien. aan land switchen we naar 2WD en dan afscheid van de landrover. Weer een memorabele trip. De verhuurders waren blijkbaar een beetje bezorgd over ons omdat we iets te laat waren. Heeft het misschien iets te maken met het feit dat we vrouwen zijn huh?

Rainbow Beach nog wat verkennen met een wandeling. Bij het juiste avondlicht lichten de rotsen op in verscheidene kleuren maar niet vanavond. Wel vinden we nog heel wat felblauwe kwalletjes op ons pad. Ze lijken wel van een andere planeet. Maar dat heb ik bij de natuurwonderen hier al vaker gedacht.